En 20 kg viktväst är det populäraste valet för den som vill pusha sig lite hårdare och få en tuff utmaning!

Bästa 20 kg viktvästarna

Här listar vi de bästa 20 kg västarna som säljs i Sverige just nu. Vi har tagit hänsyn till pris, omdömen och recensioner.

Thunder Fitness Viktväst PRO 20 kg

Viktväst 20 kg bäst i test

Vårt val som bästa 20 kg viktväst. Finns i två olika modeller beroende på din längd. Läs mer och köp hos Thunder Fitness!

Weight Vest Master 20 kilo

Master 20 kilo viktväst

Ytterligare en bra 20 kg väst, passar bäst på de som är lite längre. Läs mer och köp hos Gymgrossisten eller Sportgymbutiken!

Abilica WeightVest Power

Abilica WeightVest Power

En bra väst från norska Abilica. Läs mer och köp hos Gymgrossisten, Sporttema eller Sportgymbutiken!

Viktväst 20 kg – användningsområden

De vanligaste viktvästarna är de som väger 10 kg. De funkar bra till löpning och promenader samt lite enklare kroppsviktsträning. De är också lite billigare tack vare den lägre vikten. Men vill man ha ”något extra” och mer utmaning så är en 20 kg viktväst ett mycket bättre val!

Med en viktväst på 20 kg blir dina promenader mycket mer ansträngande, du tränar upp dina muskler mer samt bränner extra mycket kalorier. Vill du gå ner i vikt kommer det också gå ännu snabbare.

Är du vältränad kan du även springa med din 20 kg väst. Det kommer va tungt men väldigt givande. Är du inte så vältränad kommer det va tyngre, men samtidigt har du något att jobba mot. I början kan du behöva gå en del men varefter kroppen vänjer sig kommer du kunna springa allt längre. Tänk sedan hur enkel löpningen kommer bli när du tar av dig västen!

Tycker du det är lite väl mycket att börja med 20 kg så misströsta inte! Du kan sänka vikten genom att ta ut viktpåsar (det gäller de flesta modellerna, men dubbelkolla innan du köper). Tänk dock på att desto fler viktpåsar du tar ut desto sämre blir passformen generellt sett.

Styrketräning

Ett annat bra användningsområde för en 20 kg’s viktväst är styrketräning. Fokuset blir då på kroppsviktsövningar. Du kan med fördel utföra:

  • Chins
  • Dips
  • Armhävningar
  • Knäböj
  • Upphopp
  • Situps
  • Rygglyft
  • Utfallssteg
  • Plankan

Ett tips är att du kan använda västen som en ”fri vikt”. Det vill säga att du tar av dig den och håller den i handen/händerna. Det blir lite som en hantel eller skivstång och på så sätt kan du träna ännu mer av kroppen. Till exempel kan du göra:

  • Bicepcurls
  • Tricepsextension bakom huvudet
  • Axellyft åt sidan
  • Axellyft framåt
  • Bröstlyft åt sidan
  • Baksida axel

Övningarna ovanför är bara lite grunder och tips. Med lite fantasi kan du göra nästan vad som helst! Glöm inte heller att du kan ta ut viktpåsar och justera vikten när du styrketränar med västen. Du kan även ta ut alla vikter och dela upp i två påsar om du vill kunna göra nån övning med båda händerna samtidigt, till exempel axellyft åt sidan eller bicepcurls.

Lycka till med träningen!