3 tips till träningsmotivation!

Att det är bra och hälsosamt att träna känner nog de flesta till. Men trots detta kan det ibland vara svårt att hitta motivationen till att ge sig iväg och träna.

Vi tänkte här ge 3 enkla tips på hur man kan motivera sig och öka chanserna till mer träning i vardagen!

Utmana dig själv!

Utmana dig själv med tex en viktväst

Att varje träningspass göra exakt samma sak utan progression kan lätt bli långtråkigt. Därför bör man se till att utmana sig själv då och då med svåra pass. För att göra detta kan en viktväst vara ett perfekt redskap.

Om du till exempel brukar springa 5 km som din löpträning kan du nu hänga på dig din viktväst och satsa på att klara rundan utan att stanna. Sedan kan du höja vikten om det blir för enkelt.

En viktväst kan även vara en extra utmaning när det kommer till kroppsviktsträning såsom chins, dips, burpees och armhävningar.

Sätt upp mål med träningen!

Att träna helt planlöst utan riktning och mål riskerar att göra dig uttråkad och mindre motiverad. Allting i livet blir roligare om man sätter upp mål.

mål

De mål man sätter upp kan vara i stort sett vad som helst och de varierar såklart beroende på vilken sorts träning det handlar om. Till exempel kan det vara att springa en sträcka under en viss tid, orka en viss vikt i en styrkeövning eller att kunna gå ner i split.

För att sätta upp dina mål på bästa möjliga sätt bör du följa dessa 4 principer:

  1. Målet ska vara klart mätbart. (Inte ” jag ska bli lite starkare” utan ”jag ska klara 100 kg i bänkpress”)
  2. Det ska ha en fast tidsgräns/deadline. (Annars riskerar du att aldrig ta tag i det på allvar)
  3. Det ska vara utmanande. (Alltså inget du vet att du kan klara idag bara du tar i extra hårt)
  4. Det ska vara nedskrivet någonstans. (Detta ger en extra psykologisk effekt, dator/vanligt papper går lika bra)

Följer du dessa principer kommer du få mål som motiverar dig riktigt bra!

Använd affirmationer och visualiseringar

Affirmationer och visualiseringar är ett klassiskt redskap inom personlig utveckling och självhjälp. Men de har även visat sig vara riktigt effektiva inom sport och träning. Nästan alla framgångsrika idrottare använder sig av affirmationer och visualiseringar på olika sätt.

En affirmation är en positiv mening du tänker eller säger högt till dig själv. Den ska innefatta något du vill åstadkomma eller vara, men som du ännu inte är. Den ska även kännas rimlig för dig att uppnå. Till exempel om du idag springer milen på 55 minuter så skulle en bra affirmation kunna vara att du ska klara det på 50 minuter. Att däremot säga att du ska klara det på 40 minuter kommer troligtvis kännas alldeles för överdrivet och därför bli verkningslöst.

Visualiseringar är i stort sett samma sak, men innebär istället att du ser framför dig hur det du vill ska hända slår in. Till exempel att du ser dig själv göra ett mål i en fotbollsmatch.

Tankens kraft är större än de flesta inser och med hjälp av positivt tänkande kan man nå nya nivåer i sin träning. Jämför hur bra du tror du skulle lyckas om du bara tänker negativt om dig själv ”nä jag kommer aldrig kunna springa milen på 45 minuter”.

Vi hoppas att några av dessa tips ska hjälpa er med motivationen! Kommentera gärna nedanför eller kontakta oss här.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *